Thursday, August 14, 2008

Uitm : Khalid Enggan Mohon Maaf

Utusan Melayu
SHAH ALAM 13 Ogos – Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak akan memohon maaf kepada Universiti Teknologi Mara (UiTM) berikutan cadangannya supaya universiti itu membuka 10 peratus kemasukan pelajar kepada penuntut bukan bumiputera dan asing.
Katanya, beliau tidak akan memohon maaf kerana berpendirian cadangan yang dikemukakannya itu bukan untuk mempersoalkan hak istimewa bumiputera dan penubuhan UiTM.
Sebaliknya, ia merupakan pandangan daripada kerajaan negeri bagi mempertingkatkan mutu dan kualiti pendidikan tinggi termasuklah di UiTM selain mahu membuka peluang pekerjaan yang lebih luas kepada pelajar Melayu serta bumiputera Sabah dan Sarawak.
Bercakap kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri di sini hari ini, Abdul Khalid menyalahkan pihak tertentu termasuk media yang dituduhnya sengaja “mencetuskan perkara itu yang menjurus kepada isu perkauman”.
“Kita bukan hendak minta maaf tetapi hanya untuk menerangkan perkara ini. Saya tidak bermaksud untuk mempertikaikan hak orang Melayu dan bumiputera lain serta tujuan UiTM ditubuhkan di bawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
“Oleh itu, saya harap isu ini tidak lagi dipanjangkan dan UiTM tidak perlu lagi menumpukan kepada isu kuota ini tetapi memberi fokus kepada usaha meningkatkan taraf dan kemudahannya untuk menjadi sebuah universiti yang disegani,” ujar beliau.
MysacRedHeart Wrote : Tak payah nak mintak maaf, kalo mintak maaf pun belum tentu akan ada orang sanggup maafkan kalo tak ikhlas kan??? Tak payah nak putar belitkan cerita dan salahkan media pulak untuk menutup kesalahan sendiri. Masyarakat pun sekarang ni dah nampak kebenarannya..berani kerana benar, takut kerana salah.. (golongan Yang tak berani kerana benar pun ade)..

1 comment:

Anonymous said...

gua pun tension tgk MB nih...aku rasa dia nih bukan pure Melayu kot..ada campur Tamil sikit agaknya...